Marraskuun 21. muistellaan ortodoksisessa perinteessä meidän Herramme Äidin käyntiä Jerusalemin temppeliin kasvatettavaksi. Uuden testamentin ulkopuoliset tekstit, Jaakobin Protoevankeliumi ja Pseudo Matteus, kertovat Neitsyt Marian vanhemmasta Joakimista ja Annasta, Marian syntymästä ja elämästä. Joakim ja Anna olivat iäkkäitä ja vailla lasta, tämän vuoksi he kokivat surua ja loukkauksia lapsettomuuden takia. Lapsettomuus koettiin juutalaisessa perinteessä kiroukseksi. Jaakob kertoo Joakimista: ”Hän näin kärsi häpeän kansan edessä, hän lähti Herran temppelistä itkien eikä palannut kotiinsa, vaan meni karjansa tykö ja vei paimenet mukanaan vuorille kaukaiselle seudulle, niin ettei hänen vaimonsa Anna voinut viiteen kuukauteen saada hänestä tietoja.” Erämaassa Joakimille ilmestyy Jumalan enkeli, joka ilmoittaa: ” Minä olen Jumalan enkeli, ja ilmestyin tänään vaimollesi, joka itki ja rukoili, ja lohdutin häntä, ja tiedä, että hänessä on siinnyt siemenestäsi tytär, vaikka tästä tietämättä jätit hänet.”
Anna tiivistää surunsa: ”En ole, niin kuin taivaan linnutkaan, sillä taivaan linnutkin ovat hedelmällisiä Sinun edessäsi Herra”. Annalle ilmestyy myös Herran enkeli: ”Anna, Anna, Herra on kuullut rukouksesi ja olet siittävä ja synnyttävä, ja koko maailma on puhuva siemenestäsi.”
Jaakob jatkaa: ”Ja katso, Joakim tuli laumoinensa, ja Anna seisoi portin luona ja näki Joakimin tulevan, ja hän juoksi hänen kaulaansa ja sanoi: ’Nyt tiedän, että Herra on suuresti siunannut minua, sillä katso, leski ei enää ole leski, ja minä lapseton tulen raskaaksi.” Joulukuun yhdeksäntenä kirkko viettää tämän tapahtuman pyhää muistoa.
Marian syntymä juhlaa vietetään syyskuun kahdeksantena ja silloin tätä tapahtumaa kirkkoveisut kuvaat näin: ”Joakimin ja Annan harras rukous ja monet huokaukset hedelmättömyyden ja lapsettomuuden tähden tulivat otollisina Herran korviin. Joakim rukoili hartaasti ylhäällä vuorella ja Anna kesti ylenkatsetta puutarhassa, mutta nyt heistä on syntynyt maailmaan elämän tuottava hedelmä. Nyt hedelmätön synnyttää Jumalansynnyttäjän, meidän Elämämme kasvattajan.”
Kirkkotaiteessa on monia eri kuvia Marian syntymään ja lapsuuteen liittyvistä tapahtumista. Eräässä kuvassa Joakim ja Anna pitävät sylissään pientä Mariaa. Kuva on täynnä huolenpitoa, rakkautta ja vanhemmuutta. Toisen kuvan nimenä on Marian seitsemän askelta, kun Maria oli kuuden kuukauden ikäinen, hänen äitinsä pani hänet maahan, nähdäkseen, seisoisiko hän. Ja hän käveli seitsemän askelta ja tuli hänen helmaansa. Ja hän otti hänet syliinsä ja sanoi: ”Herra, minun Jumalani elää! Et ole kävelevä tällä maalla, ennen kuin vien sinut Herran temppeliin.”
Joakim ja Anna täyttävät Herralle annetun lupauksensa ja luovuttavat kolmivuotiaan Marian temppeliin, jossa Sakarias, Johannes Kastajan isä, ottaa hänet vastaan. Juhlan ikonissa Maria on puettu valkeaan huntuun. Mariaa saattavat heprealaiset tahrattomat neitsyet. Jokainen heistä kantaa lamppua Joakimin käskyn mukaan. Sakariaan takana on alttarin yllä neljän pilarin kannattama katos – baldakiini. Maria istuu kolmannella askelmalla alttarin takana kaikkein pyhimmässä ja ojentaa kätensä kohti häntä ruokkivaa enkeliä.
Temppelissä Maria valmistautui ja kasvoi siihen suureen tehtävään jota varten Jumala oli hänet valinnut. Hänestä tuli meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen Äiti.